Det danske sundhedsvæsen og det gule sygesikringskort

You are here:
< Back

Det danske sundhedsvæsen er opbygget på følgende måde:

Hver person har sin egen praktiserende læge.

Navn og telefonnummer står på det gule sygesikringskort.

Der kan bestilles en tid ved egen læge ved at ringe til sekretæren eller f.eks på lægens hjemmeside. Sekretæren vil ofte stille nogle spørgsmål ang. hvad det drejer sig om. Dette gør hun for at finde ud af, hvor lang tid lægen skal bruge på besøget og om du har brug for en akuttid. Hvis du ikke ønsker at oplyse sekretæren hvad det drejer sig om, behøver du ikke gøre det, men det er en god skik at gøre. Sekretæren har også tavshedspligt.

Din egen læge har oftest åben mandag-fredag 08.00-16.00, og som udgangspunkt, så skal du altid kontakte ham først med mindre du får akut behov for lægehjælp udenfor din egen læges åbningstid. Din egen læge kan henvise dig til en special læge, hvis han vurderer det nødvendigt. Det kan være en læge på et sygehus eller en privat praktiserende speciallæge udenfor sygehus regi.

Du skal være opmærksom på, at der ofte er lang ventetid for at få en tid ved en speciallæge. Et godt råd er, at når du ringer til sekretæren, så kan du sige, at du gerne vil have en akuttid, hvis der skulle komme et afbud. Dette er en mulighed ved nogen af speciallægerne.

Hvis du får behov for lægehjælp udenfor din egen læges åbningstid kan du kontakte lægevagten. Lægevagten vil snakke med dig om dit problem og I vil sammen vurdere om du skal ses med det samme eller om det kan vente til din egen læge har åbent igen. Hvis du skal ses med det samme, vil du blive henvist til nærmeste vagtlæge konsultation. Oftest på det nærmeste sygehus.

Hvis du pludselig bliver meget dårlig med f.eks. smerter i brystet, åndenød, kraftig blødning eller cerebral påvirkning mm, så skal du ringe 112, hvorefter en ambulance vil hente dig.

Gode råd:

  • Vær tålmodig. Der er oftest lang ventetid, både ifm. tidsbestilling og konsultation.
  • Vær altid venlig og imødekommende.
  • Spørg efter en tolk, hvis du ikke mestrer det danske sprog fuldstændigt. En tolk kan bestilles ved planlagte konsultationer.
  • Vær ærlig om dit problem. Fortæl alle dine symptomer til lægen, så har du større chance for at få den rette behandling.

 

Opdateret d. 1 september 2017